Hoe games ons gelukkiger, slimmer en socialer maken
Jane McGonigal gelooft heilig in het vermogen van games om de wereld te veranderen. Ze kent een bijna-goddelijke status toe aan games, gamers en ontwikkelaars. Gamers ontvluchten de werkelijkheid niet, ze creëren een betere. Ze zijn hulpvaardig, bereid om samen te werken, op zoek naar ‘flow’ (presteren op de toppen van hun kunnen) en ‘fiero’ (trots), voortdurend bezig zichzelf te verbeteren. Beter dan echt is geen verhaal over First Person Shooters die leiden tot schietdrama’s op highschools (Columbine), maar een boek over positieve emotionele betrokkenheid, optimisme, participatie. Games kunnen ons leren wat gelukkig maakt.
Jane McGonigal ziet veel heil in alternate reality games en sociale participatiegames. Zo is er een ‘echte’ The Sims, waar spelers andere spelers verzorgen, voedsel brengen en in hun behoeften voorzien (koffie!). Ze noemt een spel waarin spelers als ‘geheime missie’ alle defibrillatoren ter wereld in kaart brengen en zo ‘helpen levens te redden’. Wikipedia beschouwt ze als een van de meest succesvolle Massively Multiplayer Online Role Playing Games ooit, naast World of Warcraft. Jane McGonigal vertelt dat zij en haar partner huishoudelijke taken uitvoeren via een spel, Chore wars – ‘claim experience points for housework’. En dat ze een moeilijke periode in haar leven doorkwam door de situatie te benaderen als een game. Als je gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.
Gamers hebben op hun 21e 20.000 uur geoefend in het worden van een betere gamer en dat is precies de duur die nodig is om ergens extreem succesvol in te worden (Malcolm Gladwell, Outliers, the story of success). Op die leeftijd hebben gamers tussen de 2000 en 3000 uur besteed aan het lezen van boeken. De toekomst? You play or you die. Zo voelt dit boek.
Beter dan echt, Jane McGonigal, Maven Publishing (Not Just Any Book)