We use products to modulate our mood. – Nir Eyal, Hooked
We gebruiken producten om onszelf uit een negatieve gemoedstoestand te halen. Veel van die producten, met hun endless loops, zijn verslavend. Pharmakons: vergif en medicijn.
Het checken van de newsfeed op Facebook, filmpjes kijken op Youtube, likes en emoji’s en hartjes en woordjes op Instagram, Snapchat, WhatsApp, Telegram die als rozeblaadjes in je computer dwarrelen.
A click, a scroll is so easy.
It’s so simple.
So quick.
So cheap.
So without any complex thought.
Je hoeft niet te denken, alleen te voelen.
Silicon Valley is gespecialiseerd in het oproepen en verlichten van gevoelens, vooral negatieve. Verveling, eenzaamheid, verwarring, angst, twijfel, verlorenheid, uitsluiting.
Vertelt in kleine stapjes what to do next: bekijk de notificatie, klik op het pijltje, het knopje, het plaatje. Het houdt zich niet bezig met de toekomst anders dan de nabije, klik, scrol, check.
Heeft van duiven geleerd dat een onregelmatige beloning het beste werkt, dan klikken we het vaakst, scrollen we het langst, checken we het scherm het meest.