We staan voor de deur van een vertimmerd grachtenpand. Met houten schotten zijn kleine kamers gemaakt. We gaan het eerste kamertje in, het is pikdonker, we moeten ontsnappen, naar een volgend kamertje. We lossen puzzels op en kraken codes. Via een camera kijkt een student met een vakantiebaantje mee, hij geeft aanwijzingen als we er niet uitkomen of erom vragen.
We tasten met onze handen de muur af, op zoek naar sleutels, muntjes, letters, cijfers. We hopen vooral dat het licht snel aan gaat in dit blinde universum. Het pulseert. De klok tikt. De symboliek van dit alles! We hebben 60 minuten. Moeten door, kunnen niet stoppen of iets anders gaan doen, dan stopt het.
Een vorige escape room deed ik met collega’s, daar hoefde ik niets te doen, omdat twee van hen los gingen, een derde alle puzzels doorhad, lekker slim was. Nu moet ik actiever zijn, voor sommige onderdelen hebben we vier handen nodig, drie paar ogen, de massa van onze lichamen. Deze escape room is beter ontworpen, dwingender.
De les die de escape room leert (de ervaring die ze biedt): je weet niet precies waaraan je ontsnapt, wel dat je eruit moet en dat samenwerken loont. De relativiteit van tijd is een sterk gegeven. De laatste minuten gaan sneller, terwijl je zoekt naar het gat in het laatste kamertje – de bevrijdende deur naar het licht, de zon.
Escape rooms schieten als paddestoelen uit de grond alsof we collectief aanvoelen dat we moeten leren uitbreken, we moeten allerlei problemen zien op te lossen, haast is geboden.
What’s in the micro is in the macro. Learn to see symbolically, the teacher says.
Ik kijk naar een verontrustende documentaire, Chasing Coral, op Netflix. In 2016 is 30% van het koraal in The Great Barrier reef doodgegaan. Koraal, een dier, ervaart stress, waarna de algen waarmee het zich bedekt en die voeding leveren, worden afgestoten. Het koraal wordt eerst spookachtig wit, daarna bruin en dan sterft het.
In een Engelstalig boek over de geschiedenis van Nederland lees ik over drowning cells. Kleine kamers waarin men water liet lopen. De gevangene moest water pompen anders zou hij verdrinken. Er was volgens de overleveringen één man die het zo ver liet komen, hij verdronk. De rest wilde er toch uit.
Questomatica Arcade Invasion