Geprezen worden om niks, je krijgt een tien en denkt, mijn god, de wereld hangt van middelmaat aan elkaar. De angst schiet je om het hart en verlaat je nooit meer.
Een collega vertelt dat een student haar confronteert met het feit dat ze niks positiefs gezegd heeft toen hij de toets kwam inzien. Er was niks goed. Klopt. Er was niks goed. Nul. Zie de gemarkeerde fouten. Ik ervaar aan den lijve dat toetsen en beoordelen niet werkt. Studenten gaan pas werken als er toetsing is, waarschuwt elke didactische cursus. O. Is dat zo? Opwinding: betrokkenheid die nergens heen kan. Ik waarschuw de klas, als ze erom vragen, en pas dan, dat de helft een onvoldoende scoort bij de eerste kans. Een student zegt: dat is demotiverend. Twee kansen maakt dat de eerste weinig gewicht krijgt. Bij tennis werkt het andersom, daar ga je voor een geweldige eerste service. Een systeem dat cijfers gevoerd wil worden is een reden om uit het systeem te willen. Als ik het onderwijs moet beoordelen: een vijf, en wie wil een vijf scoren? [sic]
[vier keer per jaar]