Ze komt de workshop binnen met een torentje boeken. ‘Verzamel negen boeken die jij graag leest,’ zegt ze. ‘It will help you further with your project. Isolate the topics you’re interested in. Make the invisible visible. You need physical evidence.’ Ik maak een vuurtorentje dat me zal loodsen naar bestemming of op de kliffen te pletter laat slaan.
– Eduardo Galeano (geschiedschrijving oprekken tot literatuur)
– Other lives, Emmanuel Carrère (ik met nare kanten)
– The chronology of water, Lidia Yuknavitch (leven)
– De ontdekking van de wereld, Clarice Lispector (superieur babbelen)
– Aldous Huxley (essays, technologie)
– Mars, Fritz Zorn (nietsontziend)
– The thing about life is that one day you’ll be dead, David Shields (human condition, reality hunger)
– Svetlana Alexijevitsj (zoemen van de ziel)
– The Unquiet Grave, Cyril Connolly
Die laatste schreef: Harry Crosby planned to fly his plane till it crashed, ‘a sun death into sun’. Unable to wait, he shot himself in New York in 1929.
Analyserend: het is leven, het zijn (zelf)portretten.
‘Let the pile guide you,’ zegt ze.